Författarsamtal med Camila Sosa Villada

Författarsamtal med Camila Sosa Villada

24.03.2022
Yuser Al-Alaq
 
Politik, skratt, väder, förvånade skrik, transkvinnor som tolereras men inte accepteras av cismän. Vi rörde oss mellan Malmö, Berlin, Argentina, Brasilien och ja, över hela världen. 

I det rosa-lila skenet som utmärker PAGE 28:s bokhandel trängdes folk för att lyssna på samtalet med Camila Sosa Villada, transkvinna och författare som flugit hela vägen till Malmö från Argentina. Det var vårt första författarsamtal i vår (egen) nya lokal. Det första och absolut inte sista. Samtalet tog plats under det lila valvet, tätt ihop, stolar som står nära, ben och knän som slår mot andra ben och knän.

Man kunde höra ord och fraser, samtal och diskussioner på spanska, engelska och svenska. Mellan orden, fraserna, samtalen och diskussionerna hörde man pauserna - pennans krafsande över anteckningsboken, översättarens pauser för att skriva ner och tolka från spanska till svenska, från svenska till spanska. Det blir därför normen inom den lilla bokhandeln med fördröjda skratt och leenden. De som förstod både svenska och spanska hade privilegiet att skratta dubbelt så mycket, vi andra - ja vi fick bara hänga med och skratta senare. 

Centrala teman som tog plats under kvällen var alltifrån begär och sexualitet kopplat till transkvinnor och transkroppar, våldsskildringar i Sosa Villadas roman Nattdjur - våldet som tar plats men inte tar över, glädje, njutning, en nyanserad syn på sexarbete, systerskap och cisheteromän som vill ha allt detta av transkvinnor. Såklart toppas dessa teman med inslag av magisk realism - som pricken över i. 
 

Sexualitet har länge varit och är fortfarande något som transpersoner exploateras för. Transpersoners sexualitet ses som något utanför normen, något som inte bara tänjer utan också spränger och går över gränserna för vad som trycks in i begreppet “normalitet”. Därmed har transpersoner behövt vända sig till erotisk litteratur för att undersöka sig själva och sina kroppar. Ingen har funnits där för att fråga och ge svar på alla tusentals frågor. 

Sosa Villada pratade om hur transpersoner i Latinamerika, men även runt om i hela världen, alltid är förlorare. Transpersoner förlorar alltid, det handlar bara om att välja vad och när man ska förlora - förlorandet är oundvikligt. Till svar ställde Alvina en klockren fråga: “Hur kan man hantera livet utan att gå sönder?” varpå Camila log och svarade att “det är oundvikligt att gå sönder. Vi [transpersoner] förlorar vänner, vår ungdom, kärlekar, familjer, känslan av samhörighet” och så så mycket mer. 

Trans=sexarbete=troligtvis död (ung)
Detta konstiga matematiska uttryck som inte borde stämma är också oundvikligt för transpersoner i Latinamerika menar Sosa Villada. Det är oundvikligt på den nivån för att transpersoner ska kunna överleva. Intersektionaliteten i Nattdjur förhöjs till en annan dimension när berättarjaget kämpar ur ett klassperspektiv och, utöver allt annat, visar författaren på hur transpersoner lätt faller mellan stolarna vad gäller klassfrågan, också. 

Transpersoners uppoffranden och oundvikliga sönderfall bottnar i, eller snarare leder också till, en känsla av rotlöshet. Man känner sig inte som en hel bit - det är alltid olika delar av en själv som fördelas inom olika dimensioner. Man är aldrig hel med och inom sin utbildning, bland kompisar eller som sexarbetare. “Men samtidigt, om jag hade varit det [hel], så hade jag antingen dött som sexarbetare eller inte helt kunnat vara mig själv” betonar Sosa Villada. Och oj, vad det gick rakt in i hjärtat. Denna ändlösa kamp och vilja att vara hel, att helt och hållet vara en del av något, det är inte enkelt, det är omöjligt och det är inte minst en stor lögn. Vi är alla delar som är fördelade och splittrade över olika dimensioner och tillsammans bildar vi en helhet. 

Cisheteromän var självklart en del av samtalet. Och trots att Sosa Villada och Chamberland var eniga om att cisheteromän är ett heteromisslyckande som går sönder av och genom transkvinnors kärlek, sex och relationer, trots det, finns det något vackert i mötet mellan en transkvinna och en cisheteroman, menade de. Männen visar då något vackert och sällsynt, en annan sida av sig själva som de inte (vågar) visa resten av världen. På så sätt argumenterade Villada för hur transpersoner har en privilegad syn på samhället då de samtidigt som de förkastas av samhället får se det som inte (får synas) syns i dagsljuset. Det är när man hamnar i utanförskapet som man verkligen ser samhället ordentligt, från utsidan, från avbytarbänken. 

Mot slutet av samtalet fördes en diskussion om vikten av representation även inom förlagsvärlden. Transpersoner ska inte bara vara en del av litteraturen utan även ligga bakom produktionen för att kunna satsa och ge ut transpersoner, berättelser som inte alltid prioriteras. 

Summan av kardemumman är så här: det var ett otroligt samtal med otroliga människor och en otrolig publik. Det var en sann ära att ha Camila Sosa Villada och Alex Alvina Chamberland på besök i vår lilla bokhandel. Tunga och svåra ämnen behandlades med en fingertoppsförsiktighet men även med humor och ett vackert och alldagligt språk. 

Vi från PAGE 28 vill tacka alla som var där och lyssnade och skrattade och klappade och delade minnet av vårt första författarsamtal i vår nya lokal på Karlskronaplan 11 med oss. Självklart, en stor eloge till författaren Camila Sosa Villada, moderatorn Alex Alvina Chamberland och inte minst tolken Mayarí Cantoni. 

För er som missade denna kväll, oroa er inte, vi kommer ha fler underbara samtal och event i bokhandeln. Dessutom hos oss kan du köpa ditt eget exemplar av romanen Nattdjur så kom förbi butiken eller varför inte beställa Nattdjur direkt via vår nya webbutik? Låt dig uppslukas av de magiska orden! Och om du vill uppleva själva samtalet så går det också - klicka in dig på vår Soundcloud och låt dig uppslukas av rösterna, tankarna, orden, samtalet.  

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.